Vaccinationsprogrammer

Den første vaccination foretages når føllet er ca. 6 mdr. gammelt.

Vaccinationen gentages mindst 21 og højest 92 dage senere. Disse to vaccinationer udgør tilsammen Basisvaccinationen. Når hesten er basisvaccineret, skal den vaccineres igen et halvt år senere (tidligst 5 måneder og senest 6 måneder og 21 dage efter anden vaccination). Denne vaccination kaldes Boostervaccinationen. Denne vaccination optimerer hestens immunsvar og giver en god og varig beskyttelse. Herefter er vaccination påkrævet 1 gang årligt.

Hvis man glemmer en vaccination anbefales det, at hesten basisvaccineres forfra, så du kan være sikker på, at din hest er optimalt beskyttet. Skal du starte stævner, er både basis- og boostervaccination forfra nødvendig, hvis du har glemt en vaccination.

Alle heste bør som minimum vaccineres mod stivkrampe. Heste, der på nogen måde, direkte eller indirekte, kommer i kontakt med andre heste, bør også vaccineres mod influenza.

Rideheste der skal starte stævne skal være basis- og boostervaccineret mod influenza som beskrevet og herefter vaccineret én gang årligt. Hesten må ikke vaccineres senere end 7 dage før stævnet. Hvis basisvaccinationen ligger før 1.1.2005, er boostervaccinationen ikke påkrævet.

Islandske heste der skal starte stævne skal være basis- og boostervaccineret mod influenza som beskrevet og herefter vaccineret én gang årligt. Hesten må ikke vaccineres senere end 7 dage før stævnet. Hvis basisvaccinationen ligger før 1.1.2012, er boostervaccinationen ikke påkrævet.​

Der gælder særlige regler for heste, der stiller op til internationale FEI-stævner. Disse heste skal være basis- og boostervaccineret som beskrevet og årligt vaccineret herefter. I perioden hvor der startes FEI-stævner er der krav om vaccination hver 6. måned.​

Avlshopper bør desuden vaccineres mod herpes (abortviurs) i 5., 7. og 9. drægtighedsmåned.Ca. 1 måned før forventet foling vaccineres mod influenza og stivkrampe. Herved vil råmælken have det højeste niveau af antistoffer, der kan beskytte føllet i dets første levetid.​

Avlshingste som eksporterer sæd har særlige krav til vaccinationer. Tal med dyrlægen om dette.

For galopheste er der krav om en tredje basisvaccination mindst 150 og højest 215 dage efter basis vaccinationen, svarende til ridehestenes boostervaccination. Herefter skal hesten vaccineres 1 gang årligt. Vaccination skal ske senest 10 dage før løb.​

​For travheste gælder det krav, at ungheste efter basisvaccinationen skal vaccineres hver 6. måned til og med 3. leveår, hvorefter den skal vaccineres 1 gang årligt. Basisvaccinationen skal være gennemført 10 dage før hesten kommer på banen. Dokumentation for vaccination skal indsendes til Travselskabet.